torsdag 28 april 2011

Nya träd i trädgården...

Vår trädgård ska få sig en rejäl omgång de närmsta åren... allt beror förståss på hur mycket tid o pengar vi kommer ha framöver. Att fixa trädgården, är inte billigt och

det gör sig INTE själv...

Nått som ska fixas allra först är att plantera träd.

Träd är ju oftast långsamtväxande och kan behöva många år för att få nån storlek.

Förvisso kan man väl köpa relativt stora träd, men då kostar de därefter också...


Vi ska plantera några st Näverhägg redan nu i vår/tidig sommar.

Vi har nämligen en stor fin björk vid vår infart till gården, som blivit angripen av röta.

Denna björk kommer vi säkerligen måsta ta bort innom en liten framtid & då vet jag att jag vill ha ett annat träd där i stället, jag kommer plantera en näverhägg (prunus maackii) i anslutning till björken & när vi tar bort björken om ett el två år så finns där en fin hägg i stället....

Näverhägg kallas också ibland för gulbarkig hägg och är ett snabbväxande träd som har en vackert flagnande gulbrun bark. Bladen blir på hösten vackert gula.

Visst är det vackert?


Detta träd är så fint, att jag även vill ha ett el ett par till i en annan del av trädgården=)


Ska även införskaffa några st Rönnar, då jag älskar dess färg på hösten!!


2 kommentarer:

  1. Kul att du tyckte pallkragarna va snygga :) Va glad jag blir! jag har använt vanlig utomhusfärg, jag snålade och köpte min på byggmax, svart oljefärg för utomhusbruk, tror jag det står på den.... jag oljade pallarna 1 gång först med grundolja sen gick det 1 liter svartfärg till 4 pallkragar, den va dryg som attan.. Ha det gott i helgen KRAM!

    SvaraRadera
  2. Varsågod för bilderna, men nästa gång är det bra om du frågar. http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se/2012/10/naverhagg-prunus-maackii.html

    SvaraRadera

Lämna gärna ett medelande, då blir jag glad!