torsdag 12 januari 2012

Träna kroppen, genom att endast gå...?


Har införskaffat mig sådana här "träningsskor" som bygger på den enkla och självklara principen med “naturlig instabilitet” – tillståndet vi upplever när vi går barfota på mjuka, varierande underlag som t.ex. sand eller mossa. Att gå på detta sätt är både mycket behagligt och samtidigt en utmaning för hela kroppen. Kroppens stabiliserande muskelsystem aktiveras för att upprätthålla jämvikt och balans.

Människokroppen har under årtusenden anpassats till att gå och stå på naturligt
variationsrika underlag.
Idag går vi plötsligt genom livet på hård betong, enformig asfalt och stumma golv. Den brist på variation som detta innebär gör att kroppens stabiliserande muskler försvagas och tappar i funktion. Hållning och gångmönster ändras och kan medföra negativ belastning på rygg och leder.
Jag hoppas de hjälper mig, iallfall lite:) Det är ju värt att pröva...

2 kommentarer:

  1. Åh men vilka fräsiga i rosa. Sånt gillar jag mina är svarta och grå. Jag har inte testat dem än. Jag vill ha dem till våren när snön är borta.

    Hoppas de fungerar bra för dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan innetofflor i samma modell:) De är jättesköna, men jag minns att det var jobbigt från början & att man fick använda dem korta stunder för att orka!! Jag hoppas dessa också är lika sköna!!

      Radera

Lämna gärna ett medelande, då blir jag glad!