onsdag 15 september 2010

Julförberedelser??

Hej hopp!
Har nyss läst några bloggar & ser att julen börjar nämnas i en del samanhang.
Tycker det känns otroligt långt till jul, MEN börjar man tänka efter så är det faktiskt inte särskillt lång tid dit!!
För mig börjar julförberedelserna ganska tidigt faktiskt! Jag är redan klar med julklappar till syskonbarnen o jag vet vad som ska köpas till mina barn!
O själva julkalendrarna, vill jag snart ha färdiga...

En tjej (Bodil) vars blogg jag följer dagligen http://morsefarm.blogspot.com/
var på jakt efter tips på julkalendrar, man kan göra själv!!
Denna här ovan är liknande den som jag kommer göra i år till mina barn. Dock kommer jag använda denna galge
och sedan sy ett "överdrag" över själva galgen & sedan brodera mina barns namn på överdraget!
Jag kommer alltså att knyta fast de små paketen på "stången" under galgen & överdraget kommer bli så långt, att knutarna kommer inte att synas.
Det finns massor av olika sätt att göra adventskalendrar. I fjol gjorde jag en variant av tändsticksaskar. Klädde in de i fina papper och dekorerade med siffror. I varje ask la jag en chokladguldpeng o på Lördagar var asken lite större o innehöll lite mera godis då vi äter lördagsgodis här hemma hos oss... Bilderna här ovan är lånad från nätet, men jag kommer inte i håg vilken sida... skulle ägarna inte vilja ha de publiserad här, så kontakta mig så tar jag bort dem!!


Året innan så gjorde jag en typ av kalender, som Martha stewart tipsar om på sin sida. Jag köpte helt nya strumpor på h&m & hängde upp och la ner små legogubbar till sonen & plast djur till dottern. När man sedan var klar med kalendern så hade barnen också nya strumpor=)

Hoppas detta ger fler inspiration till att tillverka egna julkalendrar, till era barn el varför inte till eran andra hälft, om man har någon vill säga!!

Kram Cissi




2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tusen tack för ideer till adventskalender. Nu fick jag ju lite förslag.
    Vad duktig och pysslig du är, underbart!
    Ha en fin dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  2. Åh va julsugen man blir :) Lampan har jag fyndat på Kupan-röda korset i stan.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett medelande, då blir jag glad!